Rodzaje robót drogowych
- Szczegóły
Prace realizowane przy budowie dróg mają swoją specyfikę związaną z koniecznością szerokiego wykorzystywania ciężkiego sprzętu, niezbędnego zarówno do transportowania dużych ilości rozmaitych rodzajów kruszywa potrzebnego do ulepszania podłoża, jak i wykonania poszczególnych obiektów, a także realizacji prac ziemnych. Roboty drogowe oznaczają zwykle zaangażowanie parku maszynowego obejmującego koparki gąsienicowe i kołowe, równiarki, spycharki gąsienicowe, a także walce kołowe, okołkowane i gładkie, a także urządzenia do stabilizacji podłoża. Przekonajmy się, jakie rodzaje robót są wykonywane najczęściej i sprawdźmy, jakie mają znaczenie.
Jakie prace przy budowie dróg są wykonywane najczęściej?
Przygotowanie inwestycji drogowej to przede wszystkim zakrojone na szeroką skalę roboty ziemne, związane z przemieszczaniem dużych mas gruntu w celu właściwego wyprofilowania podłoża i ułożenia kruszywa stanowiącego podbudowę, jak również wykonania niezbędnych obiektów inżynieryjnych, głównie nasypów. Nawieziony materiał musi zostać rozprowadzony w wybranych miejscach i zgodnie z założeniami projektu zagęszczony. Do przewozu kruszyw wykorzystuje się samochody samowyładowcze, a także nieodzowne ładowarki czołowe. Potrzebne wykopy powstają za sprawą koparek, a do kształtowania poszczególnych fragmentów używa się spycharek, które równomiernie przemieszczają materiał oraz równiarek, nadających mu właściwą wysokość i profil. Konieczne jest też zagęszczanie poszczególnych warstw prowadzone w zależności od rodzaju materiału skalnego odpowiednim typem walców. Prace przy budowie dróg obejmują także wykonywanie wykopów pod infrastrukturę – kable energetyczne, drenaże i odwodnienia, a także m.in. przepusty dla zwierząt.
Naprawa dróg i utwardzanie terenu
Specjalistyczne prace muszą być wykonywane również podczas prowadzenia remontów i przebudów dróg. W takich wypadkach w grę często wchodzi wymiana materiału tworzącego warstwy podbudowy, a także wzmacnianie gruntu i budowa nowych odwodnień. Konieczne jest również transportowanie zarówno usuwanego materiału – destruktu asfaltowego lub betonowego, jak i nowych partii kruszywa.